AIDAI

Petras Bluzma. Prie Baltosios jūros (II)

(Tęsinys, pirmą dalį skaitykite čia.)

Maldų ir kančių salose

Po Kandalakšos kitas mūsų kelionės tikslas buvo garsios visoje Rusijoje Solovkų salos, kuriose nuo viduramžių buvo žinomas didžiulis vienuolynas, o kartu ir galinga karinė tvirtovė bei bausmių atlikimo vieta. Šios nuošalios, sunkiai pasiekiamos, turinčios uolinį pamatą ir atšiaurų klimatą salos yra pietinėje Baltosios jūros dalyje ties Onegos įlanka. Čia ir visoje Baltojoje jūroje didžiausia yra Solovkų sala, apimanti pustrečio šimto kvadratinių kilometrų plotą. Joje gausu įvairaus dydžio ežerų, pelkių, daug miškų, o pakrantės labai raižytos. Už keleto kilometrų nuo jos yra penkis kartus mažesnė Anzero sala, kurioje yra aukščiausia salų vieta, – Sekirnayos kalnas iškylantis į šimto metrų aukštį. Į pietus nuo šių salų gerokai nutolusi trečia pagal dydį Didžioji Muksalmo sala, kurios plotas yra septyniolika kvadratinių kilometrų. Dar trijų netolimų salų plotas yra apie vieną kvadratinį kilometrą. Be to, Solovkų salyne išsibarstęs beveik šimtas visai mažų dažniausiai uolėtų salelių.

Žmogiškoji šių salų istorija yra ilga ir sudėtinga. Manoma, kad žmonės jas žinojo ir lankė dar priešistoriniais laikais. Tą rodo Didžiojoje Kiškių saloje esantis apskritimais sudėliotų akmenų labirintas, susijęs, gal būt, su pagoniškais tikėjimais. Nors daugelį amžių salose žmonės nuolatos negyveno, artimesnių pakrančių gyventojai, daugiausia – karelai ir pomorai, vasaromis atplaukdavo į jas žvejoti ir medžioti. Nuolatiniais salų gyventojais laikytini vienuoliai, kurie ieškodami tinkamos vietos maldoms ir meditacijai, atplaukė į jas 15 amžiaus trečiame dešimtmetyje. Pirmaisiais buvo du vienuoliai – Savastijus ir Germanas. Jie didžiosios salos krante, ten kur iš vienos pusės yra patogi priplaukti ir sauganti nuo štormų įlanka, o iš kitos pusės plyti didelis ežeras, pastatė kryžių bei nedidelį namelį. Apsigyvenę jame, kovodami su atšiauria gamta ir maldomis prašydami Dievo malonių bei gailestingumo, saloje jie praleido keletą asketiško gyvenimo metų. Žinia apie juos greitai pasklido Baltosios jūros pakrantėse, todėl į salas ėmė keliauti ir daugiau vienuolių. Jie įvairiose vietose statėsi mažus namelius ir gyveno juose kaip atsiskyrėliai. Tarp jų buvo ir vienuolis Zosimas, kuris šiuos piligrimus subūrė į bendruomenę ir įkūrė vienuolyną. Vienuoliai jame ėmėsi ir kitokios veiklos, – pradėjo įdirbti žemę ir auginti joje daržoves, naminius gyvūnus, o ežeruose – gaudyti bei auginti žuvis. Į vienuolyną laikinai atvykdavo ir daug savanorių, kurie talkininkaudavo vienuoliams įvairiuose darbuose, padėdavo statyti vienuolyno pastatus, cerkves.

Praėjus laikui vienuolyno įkūrėjai po mirties paskelbti šventaisiais, o jų palaikai patalpinti cerkvių altoriuose. Plačiai pasklidus žiniai apie čia patiriamus stebuklus, į jį ėmė plūsti dar daugiau vienuolių, piligrimų, savanorių, o vienuolynas sparčiai augo ir stiprėjo.1468 metais Novgorodo didikai, norėdami įgyti vienuolyno paramą kovose su Maskvos kunigaikštyste, vienuolynui visiems laikams padovanojo Solovkų salas, kurios anksčiau buvo karelų žemėmis. Vienuolyno „aukso amžius“ buvo 16 a. antroje pusėje ir 17 a. pirmoje pusėje. Šiame laikotarpyje vietoje medinių cerkvių ir kitų pastatų, kurie sudegė per didelius 1485 ir 1538 metų gaisrus, pastatytas iš akmenų ir plytų suręstas vienuolynas išsilaikęs iki šių dienų. Už caro ir aukotųjų pinigus buvo pastatytos didelės cerkvės, varpinės, daug kitų vienuolynui reikalingų pastatų ir juos visus juosianti stora akmeninė siena. Be to, salose pradėtos auginti karvės, šiaurės elniai, įvairios daržovės, žvejybai ir žuvininkystei įrengtas daugelį ežerų jungiantis kanalų tinklas, pastatyti vandens malūnai, druskos viryklos, giros cechas, kalvė, ginklų ir meno gaminių dirbtuvės. Vienuolyne buvo apie tūkstantis vienuolių ir antra tiek atvykstančių piligrimų bei savanorių. Visoje Rusijoje atsirado nemažai didikų ar žemvaldžių, dovanojusių vienuolynui savo žemes kartu su jų gyventojais. Taip vienuolynas palaipsniui tapo turtingiausiu pramoniniu-kultūriniu centru Šiaurės pajūryje.

Bet šio vienuolyno dangus ne visada buvo giedras. Bene didžiausias išbandymas jam buvo taip vadinamas Solovkų sukilimas. Tuomet šio vienuolyno vienuoliai, kaip ir daugelis kitų stačiatikių pasivadinusių sentikiais, nepriėmė 1653-1656 metais vykdytos Nikono reformos susijusios su bažnytinių knygų ir apeigų pataisymais. Tačiau vyriausiųjų dvasininkų taryba (Sinodas) šį nepaklusnumą pasmerkė ir prilygino maištui nusipelnančiam griežtos bausmės. Carinė valdžia ėmėsi žiauriai persekioti sentikius. Bėgdami nuo persekiojimo daugelis sentikių atsidūrė Lietuvoje ir kitose šalyse. O į Solovkų vienuolyną Caro įsakymu buvo pasiųsti šauliai turėję jį užimti jėga. Bet vienuoliai, turėjo pakankamai maisto atsargų, patrankų ir kitokių ginklų, todėl jiems pasipriešino. Tuomet buvo pradėta vienuolyno apgultis trūkusi aštuonis metus. Tik vieno vienuolio išdavystės dėka šauliams 1676 metais pavyko užimti vienuolyną. Dauguma vienuolių buvo nužudyti, gyvųjų liko tik keliolika. Vėlesniais amžiais carinė valdžia į vienuolyną siuntė jai ištikimus žmones, o vienuolyno veiklą smarkiai suvaržė atimdama daugelį jam priklausiusių žemių, drausdama visokią ūkinę veiklą, smulkmeniškai reglamentuodama vienuolių buitį, aprangą, mitybą. Po revoliucijos 1920 metais vienuolynas buvo uždarytas, o jo turtas rekvizuotas. Tik aštuntame dešimtmetyje į Solovkus leista „grįžti“ stačiatikių bažnyčiai, o 1990 metais atkurta ir vienuolyno veikla. 1992 metais vienuolynas įtrauktas į UNESCO pasaulio paveldo paminklų sąrašą.

Kita Solovkų vienuolyno istorijos pusė susijusi su karine veikla. Kadangi jis yra svarbioje strateginėje vietoje, nuo vienuolyno gyvavimo pradžios jame be vienuolių buvo ir kareivių, o vienuolynas 16 amžiaus antroje pusėje buvo atstatomas iš plytų ir akmenų. Tai buvo beveik keturių hektarų plotą užimanti karinė tvirtovė, apjuosta stora akmenine siena su su septyniais gynybiniais bokštais. 16-17 amžiais vykstant Rusijos – Švedijos karui, vienuolynas tris kartus sėkmingai atlaikė švedų, o 1854 metais – anglų karinės flotilės puolimą. Suprasdamas Solovkų salų strateginę reikšmę Rusijos šiaurės pakraščių saugumui, vienuolyne 1694 ir 1702 metais su didžiule palyda lankėsi caras Petras I-sis.
 
Dar viena Solovkų vienuolyno istorijos pusė susijusi su juo kaip bausmės vieta. Nuo Ivano Rūsčiojo laikų vienuolyne buvo ir kalėjimas, į kurį buvo siunčiami tiek caro, tiek bažnyčios sprendimu nuteisti nusikaltėliai: išdavikai, vagys, pamišėliai, bedieviai, eretikai, valkatos, dekabristai ir vienuoliai alkoholikai, o taip pat nepaklusnūs dvasininkai, politikai, visuomenės veikėjai. Jame pabuvojo daugelis žymių Rusijos žmonių. Kalėjimas veikė iki 1883 metų. Tačiau juodžiausias Solovkų laikotarpis prasidėjo po Spalio revoliucijos, kai uždarius vienuolyną, jame pradėjo veiklą priverstinių darbų lageris. Į jį buvo siunčiami dvasininkai, balta-gvardiečiai, eserai, inteligentai ir visi nepritariantys ar galintys nepritarti revoliucijos idėjoms. 1923 metais lagerio veikla buvo pertvarkyta, labai sugriežtinant jo režimą ir pervadinant jį SLON (Solovieckij lager osobovo naznačenija arba Specialios paskirties Solovkų lageris). Šiame lageryje, veikusiame iki 1939 metų, kalinimo sąlygos buvo sunkiai pakeliamos, naudojamos ypač žiaurios bausmės mušant, kankint badu, šalčiu, išsekinančiais darbais, įkalinimais nišose vadinamose „akmeniniais maišais“ ir kt. O nuolatiniais grasinimais ir patyčiomis buvo siekiama palaužti kalinių dvasią. Todėl ciniškai atrodo lageryje buvęs plakatas su užrašu, kad tarybų valdžia žmonių nebaudžia, o perauklėja. Solovkuose vykdyta kalinimo praktika netrukus buvo pritaikyta kituose GULAGo lageriuose, kurie sparčiai tankiu tinklu apraizgė atšiauriausias Rusijos vietas. Ne veltui A.Solženycinas Solovkų lagerį vadino „GULAGo motina“.
Kalinamųjų skaičius šešiuose Solovkų griežtojo režimo lagerio padaliniuose bene didžiausias buvo 1930 metais – 72 tūkstančiai. Viso per 20 lagerio gyvavimo metų jame “pabūvojo” apie vieną milijoną žmonių. Kiek čia jų žuvo duomenų nėra, bet žinoma, kad vien 1937 metais lageryje sušaudyta 2 tūkstančiai kalinių. Į Solovkus buvo išvežta visa Rusijos dvasininkija, kultūros veikėjai, dvarininkai, patys vienuoliai taip pat tapo kaliniais. Lageryje kalėjo nemažai ir lietuvių. Kurį laiką jame buvo kalinamas Leningrade kunigavęs bei už anti-sovietinę veiklą nuteistas dešimčiai metų Teofilis Matulionis, vėliau tapęs Lietuvos arkivyskupu. 1933 metais Lietuvos valdžia Matulionį kartu su dešimčia kitų kunigų bei dar dviem žmonėmis iškeitė į 24 Lietuvoje kalėjusius komunistinius veikėjus, kurių dauguma 1937 metais buvo sušaudyti Rusijoje.
 
Patys didžiausi žiaurumai vykę lageryje yra susiję su aukščiausia Solovkų vieta, – kalnu Sekirnaya dar vadintu Golgotos kalnu. Kadaise pirmieji vienuoliai melsdamiesi ir medituodami šiame kalne galėjo grožėtis nuostabiais salyno vaizdais. Vėliau jame buvo pastatyta cerkvė į kurią vedė statūs laiptai iš 365-ių pakopų. Įkūrus lagerį, jo valdžia, kaip rašo vienas Solovkų istorijos tyrėjas, „ kurį laiką draudė prižiūrėtojams šaudyti kalinius, todėl tie suorganizuodavo „nelaimingus atsitikimus“ – „prasikaltusius“ nustumdavo nuo kalno laiptų“. Dar vėliau kalne esanti cerkvė buvo paversta izoliatoriumi. Tuomet, kaip pasakojo vietinė gidė, „sienų freskos buvo uždažytos, padaryti du aukštai. Čia iš kalinių atimdavo rūbus ir liepdavo per dieną sėdėti nejudant. Naktį, kad nesušaltų, žmonės gulėdavo trimis aukštais, vis pasikeisdami, kad galėtų viduryje gulintis šiek tiek sušilti. Čia pat ant kalvos ir šaudė juos. Paskui tiesiog nustumdavo žemyn“. Toje vietoje, kai rašo V.Dvoržeckij, pavasarį pradėjus tirpti sniegui iš po jo pasirodydavo „nuogi, mirę… sušalę, žmonės, visur aplink iš sniego kyšo kojos, rankos, galvos…“.

Dar vienas lagerio žiaurumų etapas susijęs su garsiu Belomor kanalu. Stalino įsakymu kanalas pradėtas kasti 1931metais siekiant sutrumpinti vandens kelią iš Baltijos į Baltąją jūrą. Nors kanalas buvo kasamas beveik vien rankomis naudojant kastuvus ir karučius, jis iškastas labai greitai, – per dvejus metus. Kanalo ilgis yra 227 kilometrai, bet didžioji jo dalis tenka ežerams ir upėms, tad iškastos dalies ilgis yra daug trumpesnis. Pagrindiniai kanalo kasėjai buvo Solovkų lagerių kaliniai, pirmiausia politiniai kaliniai, kurie buvo nuteisti pagal garsųjį 58-jį straipsnį ir buvo vadinami liaudies priešais. Jie buvo maitinami pusbadžiu, verčiami nuo ryto iki vakaro dirbti nepakeliamai sunkų darbą, tad daugelis jų išsekę mirdavo tiesiog darbo vietoje, o į jų vietą atveždavo naujus kalinius. Todėl tikroviškai skamba paplitęs pasakymas, kad kiekvienas šio kanalo metras yra nusėtas žmonių kaulais. Manoma, kad kanalą kasė per 100 tūkstančių kalinių. Iš jų pagal oficialius duomenis mirusiųjų buvo 12 tūkstančių, bet daugelis šaltinių nurodo, kad iš tikro šis skaičius buvo keletą kartų didesnis. Yra liudijimų, kad pabaigus kasimo darbus likę gyvi kaliniai buvo šaudomi netoli Belomorsko kanalo esančiame Sandormocho miške. Čia beveik aštuonių hektarų teritorijoje vėliau rasta per du šimtus masinių kapaviečių. 1933 m. gegužės 1 d. kanalo atidaryme dalyvavo pats Stalinas, o tarybinė valdžia šitą statybą vaizdavo kaip didelę pirmojo penkmečio sėkmę. Iš tikro šitas projektas galiausiai žlugo, nes kanalas pasirodė pernelyg seklus kad juo būtu galima plukdyti didelius krovinius. Nepaisant to, 1983 metais jis buvo apdovanotas Raudonosios vėliavos darbo ordinu.

Gido vedžiojami mudu su žmona ir būrelis kitų lankytojų ilgai vaikštinėjome po niūrius vienuolyno pastatus, cerkves, klausėmės įdomių, bet dažniau šiurpių pasakojimų apie vienuolyno istoriją ir gyvenimą lageryje. Plaukimas garlaiviu atgal į Kandalakšą buvo ilgas, lydimas neramios jūros. Jį kiek praskaidrino bendravimas su kitais keleiviais ir užsimezgusi pažintis su viena mūsų amžiaus moteriške. Berods iš jos išgirdome ir įsiminėme emocingą, liūdną daina apie Solovkus. Pagal mano vertimą iš rusų kalbos ji skambėjo maždaug taip. „Solovkų salose lietūs, lietūs … Na, kaip nusakyti žodžiais kaip lyja lietūs … Į laiško voką neįdėsi štormų, vėtrų … Ne, čia reikia pagyventi … Tu pati atvažiuok … Tu atvažiuok, lietūs pasitrauks už dienos horizonto … šiaurės vėtros užges … Štormai išsikvėps … Šauksmingai aidi už lango paukščių būrių klyksmas … Aš parašysiu tau tik vieną … Tu atvažiuok … Na ir kas kad čia greit bus šalčiai … Kad teks gerti arbatą perpus su mašalais … Neklausyk vėjavaikių draugių apie pražūtingą kraštą … Nenuleisk bejėgiškai rankų … Tu atvažiuok …”. Dainos žodžių autorius matyt buvo kalinių prižiūrėtojas, nes kaliniai vargu galėjo svajoti apie artimųjų apsilankymą. Šiaip ar taip, ta daina iki šiol dažnai skamba mano ausyse. 

Prisiminus prieš pusšimtį metų buvusį mūsų apsilankymą Solovkuose, dabar galvoje iškyla prieštaringos mintys. Džiugu, kad Lietuva ir kitos šalys ištrūko iš Rusijos imperijos glėbio ir tapo nepriklausomomis. Bet liūdna, kad pati Rusija, kuri, žlugus Tarybų Sąjungai, trumpam bandė atsigręžti link demokratijos, netrukus grįžo į jai įprastą vienvaldystės, prievartos ir agresijos kelią. Dabar Rusijoje greit „užgesinamos“ bet kokios demokratijos apraiškos, gaivinamas imperijos ilgesys ir Stalino kultas, Ukrainoje grobiamos žemės, griaunami miestai, žudomi žmonės. O Putinas ir jo parankiniai sėkmingai „plauna“ savo tautiečių smegenis, skleisdami melą apie gretimų šalių istoriją, apie „rusų pasaulio“ išskirtinumą ir „didybę”, kurią reikia ginti…
(Autoriaus nuotraukos. Tęsinys netrukus.)

Parašykite komentarą

Scroll to Top

SUSISIEKITE