AIDAI

Petras Bluzma. Ekspedicija į Tolimuosius Rytus (I)

Ši kelionė buvo neplanuota. Vieną dieną sulaukiau skambučio iš Maskvos. Liuda (Liudmila Sergiejevna Bogoslovskaja) iš Gyvūnų evoliucinės morfologijos ir ekologijos instituto pranešė, kad organizuoja ekspediciją į Čiukčiją ir teiravosi ar norėčiau joje dalyvauti. Sutikau negalvodamas ir ėmiau skubiai ruoštis į tolimą kelionę. Kvietimas mane pradžiugino, bet nenustebino, nes su Liuda buvome seniai pažįstami. Kadaise Liudą atvykusią rinkti medžiagos moksliniam darbui aš priėmiau Institute, keletą dienų ją ir jos vyrą Sergiejų vežiojau po Lietuvą, apsilankėme ir mano tėviškėje, kur dar gyveno mama. Vėliau, man atvykstant į Maskvą pas savo mokslinį vadovą bei ginant disertaciją, mane ir žmoną priimdavo draugiška Liudos šeima. Toks mokslo darbuotojų bendravimas buvo įprastas ir naudingas abiem pusėm. 

Centrinių mokslo įstaigų darbuotojai labai noriai lankydavosi Lietuvoje, kad galėtų bent kiek pažinti vakarietišką pasaulį esantį už „geležinės uždangos“. Tuo tarpu „pabaltijiečius“ viliojo kelionės į tolimas Sovietų Sąjungos vietas, kuriose galėjo patirti daug įspūdžių, pažinti įdomią jų gamtą ir žmones. Draugystę su Liuda, manau, palaikė ir artimos mūsų pažiūros į pasaulį ir tai kas jame vyksta. Kartą per atvirumo valandėlę ji pasakė gerai suprantanti kodėl lietuviai nejaučia meilės rusams. Matyt, ji žinojo Lietuvos santykių su Rusija istoriją, – nuo tamsių carizmo laikų, kuomet bandyta lietuvius nutautinti, priversti juos pamiršti savo kalbą ir garbingą praeitį, iki vėliau įvykdytos Lietuvos okupacijos, represijų prieš kovotojus už laisvę, masinius trėmimus į Sibirą, priverstinę kolektyvizaciją. Žinodamas visa tą, kartu suprantu, kad neteisinga visus rusus vertinti vienodai. Savo kelionėse ir gyvenime sutikau nemažai puikių šios tautybės žmonių.

Mūsų ekspedicijos dalyviai buvo šeši: Liuda ir jos paauglė dukra Katerina, Liudos instituto laborantas energingas rudabarzdis Andriejus Lembergas, gretimo Vystimosi biologijos instituto darbuotojas geraširdis storulis Kolia Perovas, ornitologas Vitia iš Maskvos universiteto bei aš iš tuometinio Zoologijos ir parazitologijos instituto Vilniuje. Ekspedicijai vadovavo Liuda, bet to ji niekada nerodė, – su visais visada buvo nuoširdi ir draugiška. Ji mus stebino ypatingu domėjimusi čiukčių praeitimi, jų dvasiniu pasauliu ir buitimi. Kaip vėliau sužinojau, metams bėgant šis jos domėjimasis dar sustiprėjo. Daug keliaudama po šiaurinius Rusijos pakraščius ir bendraudama su ten dirbančiais archeologais, etnologais , kitais nacionalinių mažumų tyrėjais, ji pradėjo aktyvią veiklą, siekiant saugoti čiabuvių tradicijas, kultūrą, gyvenimo būdą, tapo žinoma šios srities žinove, eksperte, visuomenės veikėja. Neapleido ji ir gamtosaugos, – buvo viena iniciatorių steigiant „Beringiją“, – saugomą teritoriją tarp Čiukčijos ir Aliaskos. Ši šviesios atminties moteris mirė 2015 metais. Po metų pasirodė jos atminimui skirtas didelis straipsnių rinkinys pavadintas “Veidu į jūrą” ( „Licom k moriu“). Jį paruošė buvę Liudos kolegos, bendraminčiai, draugai. Jame yra ir keletas mano darytų nuotraukų.

Ekspedicijoje pažinau ir kitą puikų žmogų, – banginių medžioklės laivo kapitoną Leonardą Maksimovičių Votrogovą, kurį visi vadinome tiesiog Kapitonu. Neaukštas, apskritaveidis, dažnai besišypsantis ir nedėvintis uniformos Kapitonas jau daugelį metų plaukiojo vieninteliu šiuose vandenyse banginių medžioklės laivu „Zviozdnij“. Sumedžioti banginiai buvo plukdomi į Čiukčijos pakrančių gyvenvietes ir atiduodami vietos gyventojų poreikiams, todėl Kapitonas čia visur buvo gerai žinomas ir gerbiamas žmogus. Tą jis užsitarnavo draugiškumu čiukčiams, pagalba jiems, domėjimusi jų gyvenimu bei problemomis. Daugelis jų Kapitoną laikė savo draugu, kuris skatino juos stebėti ir registruoti jūros žvėrių gyvenimą bei gamtos pokyčius. Šie pastebėjimai nugulė daugybėje Kapitonui atsiųstų laiškų, kurie vėliau pasitarnavo geresniam čionykštės gamtos pažinimui. Manau, Liudos ir Kapitono pažiūrų bendrumas ir suartino šiuos du žmones, įžiebė nuoširdžią jų draugystę. Be nuolatinės Kapitono pagalbos ir globos mūsų ekspedicija būtų buvusi neįmanoma. Banginių medžioklės laive mes praleidome beveik mėnesį, – t.y. pusę viso ekspedicijos laiko. Dažnai pavakariais per laivo radiją Kapitonas kviesdavo ekspedicijos dalyvius į savo kajutę. Čia buvome vaišinami krabų konservais ir vynu, prasidėdavo ilgi pokalbiai įvairiomis temomis. Jų metu jutau ypatingą Kapitono dėmesį man, nors nesupratau kodėl. 

Sykį jis padovanojo man Japonų jūros lociją, – parankinę laivavedžių knygą naudojamą orientacijai tolimuose plaukiojimuose. O sužinojęs, kad užsiimu kanopinių žvėrių tyrimais, dar padovanojo ir mašinėle spausdintą rankraštį apie Tolimuose rytuose garsų dėmėtųjų elnių ūkį „Sidimi“, kurį įkūrė caro laikais iš Lenkijos ištremtas sukilimo prieš carizmą dalyvis M.I.Jankovskis. Paslaptis ėmė aiškėti po keleto mėnesių, kai mudu su žmona išvydome paradine uniforma pasipuošusį Kapitoną pas save aspirantų bendrabutyje Vilniuje. Per keletą čia praleistų dienų jis savarankiškai „tyrinėjo“ miestą, o vakarais pasakodavo mums ką matęs. Ypač džiaugėsi apsilankęs Nemenčinėje, ilgai bendravęs su vietiniu kunigu, paaukojęs bažnyčiai pinigų. Tokį jo elgesį ėmiau suprasti prisiminęs iš Liudos kadaise girdėtą žinią, kad Kapitonas turi lenkiško kraujo. Pamaniau, kad Lenkijoje, o gal Vilniuje, buvo Kapitono giminės šaknys, o su aukščiau minėtu M.I.Jankovskiu jį siejo giminystės ryšys.Tuomet tapo suprantamas ir Kapitono atvykimas į Vilnių, kuris, matyt, buvo grįstas kadaise prarastos Tėvynės ilgesiu ir noru bent kiek ją pažinti. Gaila tuo metu apie visą tai paklausti patį Kapitoną nedrįsau, o vėliau – jau nebegalėjau. Praėjus ketveriems metams po mūsų ekspedicijos Kapitonas sunkiai susirgo ir mirė būdamas 53 metų amžiaus.

Skrydis virš Sibiro
Mano kelionėse tai buvo tolimiausias skrydis apimantis daug tūkstančių kilometrų ir 10 laiko juostų. Mūsų lėktuvas, pakilęs iš Maskvos ir pasukęs į rytus, po 2-3 valandų praskrido Šiaurės Uralą, o vėliau, nusileisdamas Chatangoje ir Tiksi, skrido virš viso Sibiro šiaurinio pakraščio, kol pasiekė Čiukčijos sostinę Anadyrį, – nedidelį jūrų uostą prie Beringo jūros. Taigi, galėjau daug valandų žvalgytis į bekraščius tundrų plotus, išmargintus upių juostomis ir nesuskaičiuojama gausybe ežerų-ežerėlių, gėrėtis jūrų įlankose plūduriuojančiais ledlaukiais. Gaila, kad skrydžio metu negalėjau fotografuoti, – tuo metu tas buvo griežtai draudžiama. Bet galėjau pajusti Sibiro atšiaurumą ir dydį. Ši Azijos žemyno teritorija, kuri iš vakarų į rytus tęsiasi apie 7 tūkstančius, o iš pietų į šiaurę – 3,5 tūkstančių kilometrų, sudaro apie dešimtadalį mūsų planetos sausumos ploto. Vakaruose ji „atsiremia“ į Uralo kalnus, rytuose – į Tolimuosius Rytus, nors pastarieji dažnai irgi priskiriami Sibirui. Pietuose Sibiras ribojasi su Kazachstanu, Mongolija, Kinija, o šiaurinius jo pakraščius skalauja šaltos arktinės jūros. Sibire išsitenka net kelios klimatinės zonos, – nuo miškais apaugusios taigos pietuose iki miškatundrių, tundrų ir arktinių dykumų šiaurėje.

Sibirui būdingas žemyninis klimatas su labai šaltomis žiemomis. Rytų Sibire esančioje Jakutijoje yra šalčiausios šiaurės pusrutulio vietovės, kuriuose registruojamas beveik septyniasdešimties laipsnių šaltis, o vidutinė sausio mėnesio temperatūra yra apie penkiasdešimt laipsnių šalčio. Atšiaurus klimatas lemia dar vieną Sibiro ypatumą – amžinąjį įšalą esantį šiaurinėje jo dalyje. Šis įšalas trukdo kelių tiesimą, statybas, kelia pavojų statiniams. Pastaruoju metu stebimas įšalo atitirpimas dėl ko išsiskiria metano ir kitos gamtinės dujos dar labiau greitinančios klimato šilimą. Nuogąstaujama, kad gali atitirpti ir kadaise gyvavusių pavojingų ligų sukėlėjai. Sibiro ypatumus lemia ir jo paviršiaus reljefas, – jo pietuose kyla aukšti Altajaus ir Sajanų kalnai, Rytų Sibire kalnai mažesni, bet turtingi vertingais mineralais, auksu, deimantais. Vakarų Sibire tarp Uralo kalnų ir Jenisiejaus upės gausu pelkėtų lygumų turtingų naftos ir gamtinių dujų telkiniais. Dėl reljefo ypatumų beveik visos didžiosios Sibiro upės (Lena, Jenisiejus, Obė) teka į šiaurę. Į rytus link Ramiojo vandenyno teka tik viena upė – Amūras. Pietiniame Sibiro pakraštyje plyti vaizdingas, didelis ir giliausias pasaulyje Baikalo ežeras.
Rūsti Sibiro gamta lėmė jo gyventojų istoriją ir buitį. Neaprėpiamose jo platybėse nuo seno gyveno įvairių tautybių žmonės besiverčiantys medžiokle, žvejyba, gamtos gėrybių rinkimu, elnių auginimu. Dauguma jų buvo pusiau klajokliai, kurie vasarą ir žiemą praleisdavo skirtingose vietose, todėl jų būstai (jurtos, čiumai, jarangos) buvo lengvai išardomi ir pergabenami. Šiuo metu Sibire gausiausios tautinės mažumos yra jakutai, buriatai, tuviai, chakasai, altajiečiai, nencai ir evenkai. Jų skaičius kinta nuo keliasdešimt iki kelių šimtų tūkstančių gyventojų. Tačiau Sibire yra ir daug labai negausių arba be išnykstančių tautybių žmonių, kurių skaičius kinta nuo keleto šimtų iki keliolikos tūkstančių. Istorijos bėgyje tarp Sibiro tautų neretai vykdavo susidūrimai, bet didžiausią pavojų joms kėlė galingesni kaimynai. 13-15 amžiais dalį pietinių Sibiro tautų nukariavo ir valdė Mongolų imperija bei Aukso orda. 16-18 amžiais Sibirą palaipsniui užvaldė Rusija. Siekiant panaudoti Sibiro gamtos turtus, 19-20 amžiais vyko intensyvus jo įsisavinimas, tiesiamas transsibiro geležinkelis, statomi miestai, kalnakasybos ir pramonės įmonės, vystoma naftos ir dujų gavyba. Bet ši veikla daugiausia apima pietinę Sibiro dalį, tuo tarpu likusi didžiulė jo teritorija iki šiol lieka viena rečiausiai gyvenamų vietų žemėje. Pastaraisiais dešimtmečiais Sibire vyksta neigiami socialiniai procesai, – žemėja žmonių pragyvenimo lygis ir spartėja gyventojų migracija į kitas vietas. Stiprėja ir sibiriečių noras atsiskirti nuo Rusijos Federacijos, matant, kad beveik visos pajamos už Sibire išgautus gamtos turtus atitenka europinei Rusijai.

Nuo seno Sibiras garsėjo ir kaip tremties vieta. Ši veikla ypač suklestėjo Stalino valdymo laikotarpiu, kuomet buvo sukurtas milžiniškas priverstinių darbų lagerių tinklas vadinamas GULAG. Prieš karą ir pokario metais iš okupuotos Lietuvos į Sibirą buvo ištremta apie dešimtadalis jos gyventojų. Žiaurios tremties neišvengė ir mano mamos broliai. Du iš jų po daugelio metų grįžo į Lietuvą, vieno likimas iki šiol nežinomas. Ilgame skrydyje prisiminiau ir savo vaikystę sunkiais pokario metais praėjusią nuošalioje sodyboje. Prisiminiau nežinios ir baimės kupinas tamsias naktis, klausantis kaip lauke ima loti šuo, pasigirsta atkaklus beldimas į duris ir trobon sueina būrelis ginkluotų vyrų. Prisiminiau vasaros naktis praleistas rugių lauke ar gretimame miškelyje klausantis kaip kaimo vieškeliu darda vežimai išgabenantys į tremtį artimiausius mūsų kaimynus. Galiausiai prisiminiau ir nelengvas savo turistines keliones Sibiro taigoje Sajanų kalnuose. Skrydis virš Sibiro buvo ilgas, – turėjau laiko daug ką prisiminti, apie ką pamąstyti …
Dienoraštis
1978.07.18
Po septynių metų pertraukos vėl išsiruošiau į tolimą kelionę iš Lietuvos. Pildosi sena mano svajonė. Šiandieną traukiniu išvažiuoju į Maskvą, kad iš ten vykčiau į Tolimuosius Rytus, į Čiukčijos pusiasalį. Kartu su kolegomis maskviečiais iš Severcovo v. biologinio instituto sutrumpintai vadinamo IEMEŽ beveik dviem mėnesiams išvykstu į šį tolimą kraštą. Ekspedicijos tikslas – jūros žvėrių tyrimai, daugiausia morfologiniai. Aš būsiu pagalbininku, be to rinksiu kolekcinę medžiagą. Daug tikiuosi iš fotografavimo. Penkių puslapių sąraše esantys daiktai vos tilpo į didelę kuprinę ir krepšį, kurie kartu svėrė apie 40-50 kg. Vežu šautuvą, patronus, nemažai foto aparatūros, drabužių ir kt.
 
1978.07.19
Maskvoje apsistojau pas Liudą, kuri ir vadovaus šiai ekspedicijai į Čiukčiją. Ji vargšė turi nuveikti dar daugybę darbų, baigia taisyti spaustuvei atiduotą knygą, tad nieko dar nesusikrovė. Grįžo namo tik 2 val. naktį. Aš visą dieną parduotuvėse ieškojau citrinų, svogūnų, česnakų, įvairių produktų.
1978.07.20
Ryte per pusvalandį baigėme krauti kuprines. Liuda dar liko tvarkyti reikalų Institute. O mane, Kateriną, Sergiejų ir visą mūsų mantą užsakytas taksi nuvežė į Vnukovo oro uostą. Čia susipažinau su dar vienu ekspedicijos dalyviu Kolia. Tai buvo mano amžiaus lėtas, geraširdis storulis. Paskutinė valanda iki išskridimo laiko buvo pilna sujudimo, lakstymo ir jaudinimosi. Be didžiulių kuprinių, saugojimo kameroje mūsų laukė dar 3 dideli nešuliai ir įpakuotas valties motoras „Vichr“. Visas mūsų bagažas svėrė beveik 300 kg, ir už jį teko papildomai sumokėti 324 rub. Valties motoro visai nenorėjo priimti į lėktuvą, – pagelbėjo skiesto spirito puslitris. Po to sekė šautuvų ir patronų tikrinimas praeinant spec kontrolę. Liuda atsirado iki išskridimo likus tik 15-20 minučių. Netikėtai skrydį atidėjo keturioms valandoms, bet po 5 minučių atidėjimą atšaukė. Teko vėl praeiti spec kontrolę, po to laukėme dar valandą.
 
Pagaliau apie 14 val. sunkiasvoris IL-18 atsiplėšė nuo betoninio tako ir monotoniškai gaudžiant motorams pamažu ėmė „kopti“ aukštyn. Po trijų valandų jau skridome virš Vorkutos. Debesys užstoję vaizdus po lėktuvu ėmė retėti ir greit visai dingo. Apačioje buvo matyti bekraščiai tundros plotai su įmantriausiai išsirangiusiais upelių ir upių kaspinais, su begale įvairiausio dydžio saulėje spindinčių ežerų, ežerėlių. Tik jokio miško nebuvo nė pėdsako. Gilesniuose slėniuose pasirodė dar neištirpusio sniego lopai, kurių toliau vis daugėjo. Pasimatė neaukštų, apvalainomis viršūnėmis kalnų sambūriai, – tikriausiai Šiaurės Uralas. Čia sniego buvo dar daugiau, bet tik šiauriniuose šlaituose. Netrukus suspindo mėlyna jūros įlanka, nusėta įvairaus dydžio ledo lytimis.
Po penkių valandų skrydžio nusileidome Chatangoje. Čia vietos laikas nuo Maskvos laiko skyrėsi 4 valandomis, – taigi, tiek pat sutrumpėjo ir ši diena. Lauke buvo neįprastai karšta, +26 C, bet lauke buvo neįmanoma būti dėl daugybės pikčiausių uodų. Nedideliame, skurdžiame oro uosto pastate išbuvę apie valandą, jau po vidurnakčio vietos laiku, pakilome tolesniam skrydžiui.
1978.07.21
Vėl skrendame virš beribių tundros plotų. Po beveik dviejų valandų skrydžio pradėjome leistis bene šiauriausiame Sibire Tiksi oro uoste. Kai lėktuvas beveik pasiekė apačioje esantį akinančiai baltų debesų klodą, žavėjomės neįprastu reginiu, – debesimis skriejantis lėktuvo šešėlis buvo apsuptas vaivorykštės spalvų apskritimo. Apačioje tvyrojo tiršti debesys ir rūkas iki pat žemės, todėl nusileidimas buvo sunkus. Kai pro miglą su šmėžavo nusileidimo takas, iki jo buvo likę gal 10-20 metrų, bet lėktuvas staigiai vėl pasinešė aukštyn ir paskendo pieno migloje. Tik pakartotinas nusileidimas buvo sėkmingas. Kitaip negu Chatangoje, čia buvo tamsu, drėgna ir žvarbu, – oro temperatūra svyravo apie nulį. Kada vėl pakilsime skristi nežinia, lauksime kol prasisklaidys rūkas.
 
1978.07.22
Iš Tiksi pakilome apie vidurnaktį Maskvos laiku arba jau ryte vietos laiku. Saulė, kuri buvo tik priartėjusi prie horizonto, vėl ėmė kopti aukštyn. Skrendame tiesiai į saulę. Jūra apačioje beveik visa padengta dideliais ledlaukiais, mažesnėmis lytimis, bei šen ir ten mėlynuojančiomis properšomis. Ledų paviršius nelygus, – nusėtas plyšiais, raukšlėmis, kauburiais.
Pagaliau nusileidome Anadyrėje, įsikūrusioje prie jūros įlankos. Kitoje miesto pusėje kilo neaukštos, sniego lopais išmargintos kalvos, kurių apvalias viršūnes glostė debesų kuokštai, o jų šlaitais slankiojo debesų šešėliai. Pūtė žvarbus šiaurės-rytų vėjas. Į miestą, dar vadinamą Ugolnije Kopi, esantį kitoje įlankos pusėje tenka plaukti laivu. Oro uoste ir šalia esančioje gyvenvietėje nematyti nei vieno medelio. Matėsi čia ir neseniai statytų neblogai atrodančių 3-5 aukštų daugiabučių namų, bet jie buvo netvarkingai išsibarstę tarp apgriuvusių barako tipo namukų ir neišvaizdžių gamyklinių pastatų korpusų. Apie tvarką ir jaukumą čia kalbėti sunku.
 
Nemažai laiko praleidome laukdami įvairiose eilėse, – prie pasienio kontrolės, prie saugojimo kamerų, prie bilietų kasų, viešbučio priimamajame ir pan. Į Providenije, – gyvenvietę Čiukčijoje prie jūros, kur turėjome išplaukti su banginių medžioklės laivu, pažadėjo mus išvežti rytoj. Daug žygių darėme, kad savo bagažą patalpintume į transportinį lėktuvą. Pažadėjo išsiųsti kartu su vienu iš mūsų.
Turėdami laiko išėjome pasivaikščioti prie įlankos. Nors švietė saulė, pūtė žvarbus vėjas, ėjome dulkėtu, akmenuotu keliu. Netoliese skaldos karjere buvo supiltas šiukšlynas. Jame bėgiojo gana nebailūs starai, už voveres kiek didesni, su dėmėtu kailiuku (šviesios dėmės rudame fone) žvitrūs žvėriukai su ilgoka, bet mažai plaukuota uodega. Išgąsdinti juokingai čerškia ir pabėgėję atsistoja stulpeliu prie savo urvelių. Bandėme pagauti, bet jie buvo vikresni už mus, greit pasislėpdavo urveliuose ar šiukšlyne. Įlankoje plaukiojo baltieji banginiai, bet jie laikėsi gana toli, buvo sunku įžiūrėti. Grįžę į oro uostą, vargais negalais gavome nakvynei sudedamas loveles ir nakvynei įsitaisėme laukimo salės kampe. Tik Liuda ir Katerina gavo kambarį.
1978.07.23
Skrydžio su mūsų bagažu liko laukti Kolia. O mes, likusieji, turėjome skristi kitu lėktuvu, bet mūsų skrydis vėl buvo atidėliojamas, vėl stovėjome eilėse prie pasienio kontrolės ir kitur. Po ilgo laukimo, pagaliau, nedideliu reaktyviniu lėktuvu Jak-40 išskridome į Providenije ir jau vakarop ten nusileidome. Mus sutiko dar vienas ekspedicijos dalyvis, rudabarzdis Andriejus, kuris buvo čia atvykęs anksčiau ir jau porą savaičių praleido banginių medžioklės laive “Zviozdnij”. Per tą laiką buvo sumedžiota apie 40 pilkųjų banginių.
Providenije buvo įsikūręs abipus gilios jūros įlankos. Abiejose jos pusėse kilo aukštoki, beveik kilometro aukščio, kalnai, gausiai išmarginti dar neištirpusio sniego. Pats miestelis buvo nedidelis, kaip paprastai dulkinas, be asfaltuotų gatvių, netvarkingas, pilnas pasieniečių. Gauti vietą vietos viešbutyje vilčių buvo maža, išlaukėme čia iki 23 val. Galu gale mums pagelbėjo Magadano suvenyrų fabriko direktoriaus pavaduotojas, – visi penki apsigyvenome triviečiame kambaryje. Čia lauksime, pakol atskris Kolia su mūsų bagažu, – dviem sunkiausiomis kuprinėmis, trimis dideliais brezentiniais kelioniniais krepšiais ir valties motoru.
 
1978.07.24
Ryte aplankėme parduotuvę, ir buvome nustebinti produktų gausa, – čia buvo geros baltos duonos, elnienos dešros, įvairių konservų, daržovių, buvo netgi pieno, sviesto, kakao ir balto sauso vyno. Prieš pietus trise išėjome pasižvalgyti po artimiausius kalnus. Vitia ir Katerina greit atsiskyrė ir pasuko namo, o aš ėmiau kopti aukštyn, fotografuoti puikius peizažus. Spigino saulė, buvo šilta, bet pūtė gaivus vėjelis. Visuose šlaituose ir akmenų nuobirynuose, kur tik buvo lėkštesnės vietos, žaliavo pievutės išmargintos rododendrų, kitų augalų žiedais. Čia stebėjau ir bandžiau nufotografuoti starus, šienpjovius, sniegines startas. Žydra įlanka, už jos esančios tolimesnės įlankos bei debesų šydo pridengti kalnai ir tamsūs pavienių uolų siluetai atrodė žavingai. Grįžęs jau vakarop, išsimaudžiau duše, po to visi išgėrėme po stiklą vyno užsikąsdami šviežia nerka.
 
1978.07.25
Beveik visa diena prabėgo belaukiant. Mūsų naujas pažįstamas, – Magadano suvenyrų fabriko direktoriaus pavaduotojas, buvo žadėjęs apie pietus važiuoti Į Čaplino, o kartu paimti ir mus. Bet galop jis visai nebevažiavo, tad laiką leidome pirkdami trūkstamą inventorių, ruošėmės gyvenimui negyvenamoje saloje. Vakarop išėjau ieškoti kepurės, kurią vakar palikau kažkur kalnuose. Vis tik ją suradau, nors kalnus buvo užklojęs tirštas rūkas, pūtė žvarbus vėjas.
(Autoriaus nuotraukos. Tęsinys netrukus.)

Parašykite komentarą

Scroll to Top

SUSISIEKITE